La patata, estrella de l’hivern

En puré, en truita, amb verdures, freda o calenta… Per als nostres comensals de menjadors escolars servim patates en totes les seves formes.

La patata és base d’una infinitat de plats típics en gairebé tots els països al voltant del món, on també se’l coneix com a “papa” o “moniato”. Hi ha més de cinc mil varietats amb certes diferències en quant a color, grandària i sabor. Però en general, se’l coneix com una estrella de l’hivern, ja que a més del seu excel·lent sabor, és una eficaç font d’energia que ajuda a mantenir la calor corporal.

Propietats de les patates

  • Les patates són nutritives.
  • De fàcil digestió.
  • Són energètiques i una font important de carbohidrats naturals, midons i fibra.
  • Riques en vitamines B1, B2, B3, B6, àcid fòlic i vitamina C.
  • Font abundant de potassi i altres minerals com el calci, ferro, fòsfor i magnesi.
  • Posseeixen un alt contingut de compostos orgànics essencials com les proteïnes
  • Són un aliment totalment lliure de gluten.
  • Estan compostes d’antioxidants alimentaris que prevenen malalties relacionades amb l’envelliment i el deteriorament cel·lular.

Quins són els principals beneficis de menjar patates?

  1. És eficaç en casos de gastroenteritis i altres molèsties digestives.
  2. Ajuda a controlar el sucre en sang.
  3. Disminueix les concentracions de colesterol i triglicèrids.
  4. Estimula l’ús del greix corporal com a font d’energia.
  5. És un aliment molt saciant amb molt baix índex glucèmic.
  6. Afavoreix el trànsit intestinal i evita la retenció de líquids.
  7. Promou la producció de col·lagen, ossos, dents i glòbuls vermells.
  8. Ajuda en l’absorció del ferro dels aliments.
  9. Ajuda a prevenir refredats i alleujar els seus símptomes.
  10. Té un efecte favorable sobre la pressió arterial.

Versatilitat a la cuina

La patata és molt versàtil a la cuina i pot preparar-se i menjar-se de moltíssimes maneres, la qual cosa la converteix en protagonista de la cuina durant l’hivern quan tots necessiten una alimentació saludable a base de plats calents com a brous, potatges o vegetals enfornats per a compensar el fred. Una nutritiva sopa de patata, ajudarà sense dubte a mantenir regulada la temperatura corporal, a més d’hidratar molt bé perquè la patata és 80% aigua.

Cuita al vapor és com conserva millor els seus micronutrients però també pot preparar-se en puré, en guisats, amanides, saltades o al forn, en cremes, soufflés, truites, masses i farines, entre moltes altres preparacions culinàries. La patata és la guarnició per excel·lència representada en un aliment energètic, digestiu i sa.

Recepta fàcil: truita de patates amb ceba i porro

 

truita de patates amb ceba i porro

Ingredients

  • 2 patates grans
  • ½ ceba petita
  • 3 ous
  • ½ porro
  • Julivert
  • Sal
  • Pebre
  • Oli d’oliva

Preparació

Picar finament una miqueta de julivert. Pelar i llescar les patates i tallar les llesques a la meitat. Picar la ceba i el porro en trossets molt fins. En una paella saltar la ceba, l’all i el porro amb una mica d’oli d’oliva. Afegir les patates, salpebrar i sofregir a foc suau fins que la patata estigui cuita. Retirar del foc i escórrer de ser necessari. En un recipient, batre els ous amb un polsim de sal, després afegir les patates saltades, el julivert i fusionar tot molt bé. Abocar tot en la paella i portar a foc moderat fins que la mescla qualli i dauri, voltejant quan sigui necessari.

(Photos PXHere)