L’alvocat: un delit amb molts beneficis

Als nostres comensals de menjadors escolars servim alvocat, uneix fruita rica que s’adapta a tots les receptes.

Encara que l’alvocat no té un sabor pròpiament definit,  és molt versàtil en la cuina i combina molt bé amb molts plats i receptes: es pot menjar cru i/o sol, com una fruita, o afegir-lo a guisats, guacàmols, entremesos i amanides. Avui explicarem més detalls sobre la fruita de moda que servim en els nostres de menús de menjadors escolars!

Origen i característiques del alvocat

L’alvocat és una fruita exòtica originària de Mèxic i Centre-amèrica, d’aspecte i dimensions similars a una pera, amb una sola llavor arrodonida d’uns 3 cm i color terrós. El procés de maduració és molt ràpid i comença només quan la baia se separa de l’arbre. La seva polpa és cremosa i oliosa amb un tènue gustet a nou, similar a la mantega, tot i que no té colesterol i és molt saludable.

Hi ha moltes varietats d’alvocat i la temporada de collita es limita als mesos més calents de l’any, ja que requereix temperatures càlides persistents. A Espanya, els alvocats es produeixen durant els mesos calents, entre juny i octubre. Les varietats d’alvocats més conegudes i comercialitzades són l’alvocat hass, l’alvocat fort i l’alvocat bacon.

Un fruit que sap bé i amb moltes propietats

L’alvocat és ric en àcid oleic i omega 3, baix en sal i molt profitós a nivell cardiovascular perquè disminueix els nivells de colesterol ‘dolent’. És energètic i calòric, però amb una aportació molt baixa en carbohidrats. Consumir alvocat moderadament produeix sacietat per molt de temps gràcies a la seva gran aportació de greixos vegetals. Conté també moltes vitamines com l’E i C que li donen propietats antioxidants favorables per a la salut de la pell; la vitamina K, que afavoreix la coagulació sanguínia i la salut òssia, i la vitamina B6, que enforteix el sistema immunològic i equilibra el sistema nerviós. L’alvocat és font d’importants minerals com el magnesi, ferro, fòsfor i potassi, que ajuden el bon funcionament de teixits i òrgans, així com al desenvolupament muscular.

Algunes curiositats sobre l’alvocat

  • La polpa de l’alvocat s’oxida ràpidament just entra en contacte amb l’aire, per això és recomanable menjar-lo fresc el més aviat possible.
  • Els alvocats són fruits delicats i no és senzill saber quan estan madurs. Per a accelerar la seva maduració, es pot embolicar en paper de diari i conservar-ho a temperatura ambient.
  • A més de ser l’estrella del guacàmol i de moltes cremes per a untar, els alvocats a mitja maduració també es poden preparar a la graella, arrebossats i fregits, i fins i tot en postres i begudes.
  • La millor forma de pelar un alvocat és tallar-lo en dues meitats, passant el ganivet pel contorn. Després es giren les dues meitats i la llavor surt de cop. Per a treure la polpa, es raspa la pela amb una cullera i llest.

Recepta fàcil: Amanida d’alvocat, enciam, maduixes i mató

Amanida d'alvocat, enciam, maduixes i mató

Ingredients
  • 1 alvocat
  • 2 cabdells d’enciam
  • 4 maduixots
  • 100 grams de mató trossejat
  • Suc de llimona
  • Oli d’oliva
  • Sal al gust
  • 1 cullerada petit de vinagre balsàmic
  • Oli
  • Mel
Preparació

Marinar els maduixots en una mescla de vinagre balsàmic, oli i mel durant mínim dues hores. Tallar els cabdells i rentar-los en aigua freda, escórrer-los i assecar-los. Pelar i trossejar l’alvocat en trossos grans i ruixar-lo immediatament amb el suc de llimona. Després, preparar l’amanida intercalant els cabdells amb l’alvocat, els maduixots i el mató. Amanir amb oli d’oliva i sal al gust.