fruites d'hivern servits als menjadors escolars

A l’hivern també mengem fruites!

Quines són les fruites d’hivern que servim als nostres comensals? Descobreixen els beneficis de cadascun… Bon profit!

Alimentar-se amb aliments de tots els grups, i de forma equilibrada, és la clau per a tenir una vida saludable; i les fruites són part essencial d’aquest pla nutricional al llarg de tot l’any. Encara que es prefereixen a l’estiu pel seu efecte refrescant; també a l’hivern es pot gaudir d’una gran varietat de fruites pròpies de la temporada que estan en el seu millor moment. Us ensenyem totes les fruites que servim als nostres clients de menjadors escolars, residències geriàtriques i empreses.

Quines són les fruites d’hivern?

A l’hivern regnen sobretot les fruites cítriques, que contenen molta aigua i ajuden a hidratar l’organisme, aportant-li també importants vitamines, minerals i fibra que el preparen per a resistir les baixes temperatures i suportar quadres gripals.

  • Taronges:

La reina dels sucs al esmorzar! Una taronja aporta la dosi de vitamina C necessària per dia, per a resistir infeccions, prevenir fred i augmentar l’absorció de minerals com el ferro, el calci i el fòsfor. Té molta fibra, flavonoides i més vitamines que enforteixen el sistema immunològic, entre altres beneficis per a la salut.

  • Mandarines i clementines:

Una nutritiva font de vitamines A, C, B1 i B2, àcid fòlic, minerals i fibra. El consum d’aquestes fruites cítriques ajuda a prevenir la diabetis tipus 2, l’aterosclerosi, així com alguns tipus de càncer, evita el restrenyiment, redueix la pressió arterial i millora el flux sanguini, a més d’ajudar  a tenir la pell jove i saludable.

  • Llimona i llima:

Ambdues són rica font de vitamina C i flavonoides que augmenten les defenses de l’organisme; així com també de vitamina B6, potassi i àcid fòlic. El suc de llimona és un poderós purificador de la sang, fetge i ronyons, que encara que és naturalment  àcid, produeix un efecte alcalinitzant en l’organisme que el fa més sa i saludable, ja que a més elimina toxines i és un eficaç bactericida.

  • Aranges:

Reconeguts des de sempre per la seva propietat per a combatre l’excés d’àcid úric, l’artrosi i els dolors reumàtics, les aranges tenen àmplies propietats depuratives, diürètiques i antioxidants. El seu consum alleuja els símptomes gripals, prevé l’anèmia i els constipats, disminueix la hipertensió i ajuda a regular els nivells de colesterol i sucre en sang.

  • Kiwi:

Té més contingut en vitamina C que la taronja i la llimona, la qual cosa li confereix propietats favorables en la producció de col·lagen. És molt rica en antioxidants i font de vitamines del grup B i minerals com el coure, magnesi i potassi que milloren la salut òssia. Conté, a més, abundant fibra soluble, que afavoreix la salut digestiva i millora el trànsit intestinal.

fruits d'hivern

  • Peres:

Hi ha espècies de peres pròpies de l’època freda que una vegada madures són dolces i sucoses, amb molta aroma i suau sabor. Són molt hidratants i depuratives; i tenen un alt contingut en lignans, que millora el funcionament del sistema immunològic, ajuda a prevenir malalties cardiovasculars. És rica en vitamina C que afavoreix l’absorció del ferro, i conté també vitamina K i fibra.

  • Pomes:

La fruita perfecta per a ajudar a suportar l’hivern en l’organisme, gràcies a les seves vastes propietats antioxidants, els seus àcids orgànics que regeneren la flora intestinal; i molta vitamina C i minerals com el bor que faciliten l’assimilació de minerals com el calci i el magnesi que ajuden a prevenir l’osteoporosi.

  • Maduixes:

Es componen essencialment d’aigua, són altament nutritives i es digereixen amb facilitat. Són una rica font de potassi, magnesi, calci i vitamines C i E.

Recepta fàcil: Copa agredolça d’hivern

Recepta fàcil: Copa agredolça d'hivern

(Per a 2 porcions)

Ingredients:

  • Iogurt natural
  • 1 mandarina
  • 1 kiwi
  • 2 maduixes o maduixots
  • Mel al gust
  • Pela de llimona ratllada

Rentar molt bé les fruites. Pelar i llescar la mandarina, el kiwi i els maduixots. Abocar en dues copes per a postres amb un llit de iogurt i afegir mel al gust. Col·locar capes de fruites alternades amb capes de iogurt fins a omplir la copa. Decorar amb ratlladura de llimona.

(fotos PXhere)